Mission: Impossible 2010

Pagi Jumaat lepas, selepas Sesi Tazkirah, aku dapat panggilan dari bos untuk offkan buzzer kat salah sebuah kolej kediaman di UPSI ni. Misi ni aku kena selesaikan dengan panduan dari pembekal. Tak lama selepas tu, nombor telefon pembekal tertera di telefon bimbit aku.

"Senang je nak offkan buzzer tu. Buzzer tu ada dalam kotak kat atas pintu. Ada dua wayar, putih dan hitam yang menyambungkan buzzer tu dengan papan litar. Buka skru dan cabutkan kedua-dua wayar tu."

Aku cuba membayangkan apa yang diterangkan oleh pembekal tersebut. Bunyinya macam senang. Mana pulak aku nak dapatkan tangga ni. Kat Unit Rangkaian mungkin ada. Tapi macam mana pulak nak bawak ke kolej tu? Muat ke nak letak dalam SAGA WRC tu? Termenung aku sekejap. Tiba-tiba muncul mentol kuning kat atas rambut aku ni. Kat kolej mesti ada!

Satu masalah dah selesai selepas kolej mengesahkan ada tangga di kolej. Siap tanya nak panjang yang macam mana. Mungkin ada lebih dari satu kot. Aku dan pegawai aku pun sampai di kolej untuk selesaikan misi tersebut. Nasib baik aku tak pergi sorang. Kalau tak, teruk jugak aku nak bawak tangga dan set peralatan yang aku pinjam dari Unit Baikpulih tadi. Tangga tu aku pilih yang jenis tinggi, memang la agak berat sikit.

Setelah lokasi buzzer dikenalpasti, dengan lafaz bismillah, satu persatu anak tangga aku naiki dengan penuh cermat. Terasa sakit juga di bahagian buku lali ni kesan dari jatuh di kedai makan beberapa minggu lepas yang masih belum pulih sepenuhnya. Mungkin ada pelajar yang pelik tengok aku naik tangga dengan berbaju kemeja dan bertali leher. Kebetulan pula, lokasi misi ni berhadapan dengan ruang menonton televisyen yang dikhaskan untuk pelajar di blok tersebut.

Setelah penutup kotak dibuka serta wayar hitam dan putih dikenalpasti, aku pun membuka skru di papan litar seperti yang diberitahu oleh pembekal, ala-ala Tom Cruise nak potong wayar untuk matikan bom jangka. Ada la sikit rasa takut tu. Mana la tau tersilap cabut wayar ke. Nasib baik la pegawai aku ni ikut sekali. Boleh la tolong pegangkan tangga. Kalau tak, gayat jugak aku dibuatnya. Kerja ni memang nampak mudah. Kalau tak biasa buat, mustahil untuk dilaksanakan seorang diri.

2 comments:

Anonymous said...

Nasib baik pergi berdua..kalo tak,jenuh jugak ko nak angkat tangga bapak besar tu sorang-sorang dengan keadaan kaki ko tu..

Anonymous said...

Betul tu.Ada seperkara benda perlu dilakukan berdua.

Related Posts with Thumbnails